zaterdag 26-11-2011 - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van Pelgrims Veldhoven - WaarBenJij.nu zaterdag 26-11-2011 - Reisverslag uit Veldhoven, Nederland van Pelgrims Veldhoven - WaarBenJij.nu

zaterdag 26-11-2011

Door: pelgrimsveldhoven

Blijf op de hoogte en volg Pelgrims

26 November 2011 | Nederland, Veldhoven

Shabbat Shalom,
Gisteravond een uur voor zonsondergang is de Shabbat ingegaan. Deze duurt vierentwintig uur.
We begonnen de dag met het bezoek van het kapelletje van de Hemelvaart. Deze was heel klein met een hoge koepel met daarin koerende duiven. De veertjes vlogen ons om de oren, terwijl we naar de voetstap in steen van Jezus stonden te kijken.
Daarna naar de Onze Vader kapel. Daar hingen tableaux met het “Onze Vader” in wel 184 talen, ook in het Nederlands. Het krioelde er van de mensen van allerlei nationaliteiten. Heel kleurrijk. Zij moesten zich allemaal een weg banen langs tientallen bussen om bij een prachtig uitzichtpunt te komen. Vandaar had je een skyline op Jeruzalem. Dit is vereeuwigd met een mooie foto van de groep.
Dit is allemaal aan de voet van de Olijfberg. Daar is ook de Hof van Gethsemane (van Olijven).
Onze gids Wil had het over “het Hofje”, ze had gelijk. De tuin was niet zo groot, wel oude olijfbomen.
Daarna naar de kerk van Sint Anna, de moeder van Maria. Men neemt aan dat op die plaats Maria geboren is. In deze kerk heeft Huub solo het “Ave Maria” gezongen, klasse! Tussentijds zong een Nigeriaanse groep een lied en direct daarna hebben wij samen het “Ave Maria” gezongen met een prachtige akoestiek, het was magnifique.
Alles wat we zien en horen van Wil onze gids, is volgens de “traditie”. Overal waar iets heeft plaatsgevonden volgens de bijbel heeft men een kerk gebouwd; daarom zijn er zoveel.
Hongerig geworden vinden we de pizzeria Basti, waar we op een zeer snelle manier bediend werden, keuze genoeg.
Na deze lunch gingen wij “de Kruisweg” lopen, Via Dolorosa, één van de hoogtepunten. Dit is de route van de lijdensweg van Jezus door de oude stad van Jeruzalem. Je moet dan niet denken aan onze traditionele kruisweg in onze kerken. Je loopt eerst door smalle straatjes met bazaars en af en toe zie je dan een teken of een tekst van een statie. Halverwege liet Myriam ons even zien hoe Jezus met zo’n kruis gelopen moet hebben. En zo komen we dan bij de laatste vijf staties en die zijn in de kerk van “Het Heilige Graf”. In deze kerk is zoveel te zien dat het niet te beschrijven valt. Het zag hier zwart van de mensen en de vele kapelletjes kun je niet in zo’n korte tijd bezoeken. Veel goud en zilver, glitter en godslampen. Biddende en zingende pelgrims.
Op het eind van de middag hadden we weer een viering in de “Garden Tomb”. Deze tuin wordt beheerd door de Anglicaanse kerk en daardoor komen er veel protestanten. Zij denken dat daar de plek is waar Jezus begraven is. Het is een sfeervolle gelegenheid om er met groepen samen te zijn. Ieder van ons heeft een lichtje aangestoken en heeft daarbij een intentie uitgesproken. Héél mooi en héél emotioneel. 24 lichtjes!!!
Nu het donker is geworden gaan de winkels van de orthodoxe joden weer open en begint het bedrijvige leven weer. Wij zijn vanavond naar een traditionele vrolijke en kleurrijke Israëlische dansavond geweest.
Hewenu shalom alechem!
Juul en Mieke

• 26 November 2011 - 22:32

Paul&Els:

Al weer een mooi verslag in woord en beeld! De warmte van de 24 lichtjes voelen we zo ook hier. En ook hier branden we een kaarsje, voor sterkte en dank.

• 26 November 2011 - 22:51

Gera:

Wat fijn dat jullie je hebben laten raken door `Huub. Een toffe zanger ! Een mooi plekje om te zingen.
    Het is erg laat, dus ik ga slapen.
    Morgen staat ons een bijzondere viering te wachten. De kerk is omgebouwd tot een waar Byzantijns heiligdom.
    GERA

• 27 November 2011 - 06:40

Rianne:

Goedemorgen,
    KOude rillingen zouden het Ave Maria me bezorgd hebben, en dan moet ik ook altijd aan ons pap denken.
    leuk al die Onze Vaders in al die talen, dit jaar in Lourdes was ook het Onze Vader het thema en je zag, net als in Jeruzalem allemaal borden met in heel veel talen het Onze Vader.
    straks naar de Byzantijnse viering, ben heel erg benieuwd. voel me verbonden met jullie, of het lukt (mag) zal ik een kaarsje branden voor jullie
    fijne dag.
    groetjes,
    Kees en Rianne

• 27 November 2011 - 10:52

Hermine Cramer:

Lieve Mieke en reisgenoten,

Lees nu voor het eerst al jullie indrukwekkende verslagen. Wat een prachtige reis maken jullie! Genieten maar!
    Liefs,
    Hermine

• 27 November 2011 - 10:58

Hermine Cramer:

Lieve Mieke en reisgenoten,
    Lees voor het eerst al jullie indrukwekkende reisverslagen. Wat maken jullie een schitterende reis.Geniet maar lekker, Miek!
    Liefs,
    Hermine

• 27 November 2011 - 11:11

Yolanda:

Weer bijgelezen. Wat een indrukwekkende bezichtigingen maken jullie. Geniet ze nog. Want je weet het.... Het is zo dalijk
    Groetjes Yolanda

• 27 November 2011 - 11:30

Rianne:

terug van de Byzantijnse viering, het was bijzonder en de rest moet ik nog op in laten werken. af en toe zeer irritant dat ik niet wist waar ik was in het misboekje (ja, want mijn slavisch is heel slecht) voor jullie is ook gebede.
    zo nu even thuis en dadelijk als chauffeur van Sinterklaas op pad.
    jullie een heel fijne dag.
    groetjes, Kees en Rianne

• 27 November 2011 - 14:43

Gera:

Jullie zondagservaring nog niet gelezen....Maar die kan de beleving van de Jozef amper overtreffen: wij hadden een geweldige Byzantijnse dienst. Een overvolle kerk (stoelen bij moeten zetten)
    Natuurlijk hebben we jullie in onze gebeden meegenomen door prosfora's (offerbroodjes) . DE KERK ZAG ER PRACHTIG UIT. En er is uit dank een extra feestlied gezongen voor ' Vader' Wim .
    Een lieve groet aan allen van GERA

• 27 November 2011 - 14:43

Een lieve groet aan allen van GERA

• 27 November 2011 - 15:57

Marieke :

Lieve Pelgrims,

Ik kan me wel voorstellen dat, dat bijzonder was als iemand alleen het Ave Maria zingt. De rillingen lopen dan over mijn rug. Moet dan wel ook weer aan mijn opa denken.
    Geniet nog van de dingen die kome m gaan.

Liefs Marieke

• 27 November 2011 - 16:24

Ineke Groenen-de Gre:

Myriam en alle andere pelgrims. Vrijdagavond ben ik naar de Immanuelkerk geweest. Daar werd ook aan jullie gedacht en dominee Jaap Splinter heeft Deuteremonium 6:4-9 voorgelezen. Daarna hebben we een Bijbelquiz gedaan. Er waren ongeveer 40 mensen. Goed heJullie allemaal nog een hele gezegende reis. Ik ben wel een beetje jaloers op jullie. Wat zou ik dit ook graag beleven. Heel veel liefs van Ineke Groenen-de Greef.

• 27 November 2011 - 21:10

Bella En Jac,:

Beste Pelgrims,
    Wat een mooie dagen hebben jullie!
    Wij genieten met volle teugen hiervan!
    We beleven dit dan ook weer.
    Het Ave Maria van Huub in de Annakerk hadden we graag gehoord;
    ons Alleluja met z'n allen klonk toen ook zo mooi.
    Leuk om Juul op die Dansavond te zien.
    Nog 'n goede voortzetting van jullie pelgrimstocht.
    Sjaloom en alle goeds! Bella en Jac.

• 28 November 2011 - 09:52

"JOZEF":

De Jozef zal niet zo gemakkelijk een reactie sturen, maar vandaag doet de h. Jozef dat wel via een fervent volgster van de Israëlgangers.
    Die heeft gisteren haar enthousiasme al geuitover de fijne viering; dus het blijft nu bij een GEZEGENDE dag toe te wensen en een kaarsje wat ik ga opsteken.

Een lieve groet namens het Par. centrum.
    GERA